Saksportal

I saksportalen utveksler fylkesnemndene og advokater dokumenter og saksinformasjon i våre saker.

Alle advokater og advokatfullmektiger som skal samhandle med fylkesnemndene, kan logge seg inn via vår Saksportal.

Husk at begjæring, tilsvar og prosesskriv skal OCR-behandles før opplasting i Saksportalen. Les mer om OCR-behandlet dokumenter her.

 

Slik logger du inn

Du logger deg inn via ID-porten. Første gang du logger deg inn, må du godta brukervilkår og personvernerklæring for portalen og fylle ut organisasjonsnummer, og bankkontonummer, hvis ikke disse ligger inne fra før.

Fylkesnemnda henter dine opplysninger fra Tilsynsrådet for advokater. Du kan selv oppdatere feltene e-postadresse, mobilnummer, bankkontonummer og organisasjonsnummer under «Min profil» i Saksportalen. Ved feil i andre felter må du gi beskjed til post@tilsynet.no

Advokater som ikke skal ha utbetaling fra nemnda kan legge inn et fiktivt bankkontonummer, for eksempel 00000000000.

Trykk her for å logge inn

 

Her finner du vår brukerveiledning.

 

Slik fungerer det

Det blir sendt ut varsel pr. e-post når det blir opprettet en ny sak der du har en rolle / der du har tilgang og når det registeres nye dokumenter i noen av dine saker. Hvis du gir delegat-tilgang, vil e-postvarsel om nye dokumenter gå kun til delegaten. En delegat-tilgang er en funksjon for å gi tilgang til en som skal jobbe (sende til saker og dokumenter) på vegne av advokaten. Ønsker du e-postvarsel til deg selv, i tillegg til delegaten, legger du inn din e-postadresse under «Min profil», i feltet for andre e-postadresser for varsel.

 

Salær

Vi jobber med fulldigitalisering av salær. Inntil dette er på plass kan du laste opp ferdigutfylt salæroppgave som et dokument på saken, salæroppgaven vil ikke være tilgjengelig for andre aktører i saken.

Saken er tilgjengelig i portalen 3 måneder etter avgjørelse. Når en sak er avgjort, finner du den under mine saker og knappen Vis avgjorte saker øverst til høyre.

 

Trenger du hjelp?

Har du andre spørsmål til bruk av portalen ta direkte kontakt med nemnda saken tilhører. Kontaktinfo til nemndene finner du her.

Generelle henvendelser og innspill til endringer i portalen kan sendes til sentralenheten@fylkesnemnda.no

 

Logg inn på Saksportalen

 

Driftsmeldinger

 

Saksportalen vil bli utilgjengelig en kort periode onsdag 8. desember fra kl 16:30 til ca. 18:30 på grunn av  produksjonssetting av ny versjon.

 

 

Ofte stilte spørsmål

1. Kan jeg sende inn dokument i sak jeg ikke har tilgang til?

Ja, skriv inn riktig saksnummer i saksnummerfeltet for «Nytt dokument» og gå videre. Format på saksnummer må være XXX-2021/000XXX (nemndsforkortelse-årstall/saksnummer, 6 siffer)

 

2. Får ikke åpnet et eller flere av dokumentene i portalen?

Sjekk at du har tillatt kjøring av forgrunnsvinduer i din nettleser (pop-up blokkering), les mer her.  

 

3. Hva er OCR-behandlet dokumenter?

Dokumenter som må skannes, f.eks. dokumenter som ikke finnes digitalt, men kun på papir, skal skannes og OCR-behandles.

For bruk av dokumenter i digitale saker

For å kunne benytte dokumenter videre i digitale saker skal dokumenter som skannes OCR-behandles. Dette gjøres enten ved å velge OCR-behandling på skanner, eller ved at det benyttes programvare for OCR-behandling på det skannede dokumentet. OCR (Optical Character Recognition eller optisk tegngjenkjenning) er et spesielt program som kan gjenkjenne bokstaver, tall og andre tegn i det innskannede dokumentet og lagre innholdet som tekst istedenfor som bilde. Det betyr at innholdet til en viss grad blir søkbart selv om det er skannet inn, og det er mulig å klippe og lime fra dokumentet. Dette er viktig for å kunne benytte dokumentene i digital behandling av saken. OCR-behandling av skannede dokumenter vil ikke gi like god gjenkjenning som ved å lagre dokumentet direkte til PDF ved produksjon av dokumentet.

Merk: Kursiv, spesialtegn, redusert kontrast, liten fontstørrelse mm. kan gi større feilprosent ved OCR-behandlingen. En sjekk og eventuelt gjennomgang av resultatet kan derfor være nødvendig for best mulig sluttresultat.

Mange nyere skannere leveres med programvare for OCR-behandling. Det kan eventuelt lastes ned gratis programvare eller kjøpes programvare for OCR-behandling.

Anbefaling om oppløsning ved skanning

Jo bedre oppløsning skanneren har, jo bedre vil kvalitet vil dokumentet få og det vil bli lavere feilprosent ved OCR-behandling. Har du mulighet til å velge oppløsning på skanneren din anbefaler vi høyest mulig oppløsning for best mulig OCR-resultat. Men er det mange sider med god kvalitet, kan man spare tid og lagringsplass ved å velge lavere oppløsning. God oppløsning fører igjen til at filstørrelsen på dokumentet blir større.

Skann med lav oppløsning for å få mindre filstørrelse:

• Skann dokumentet i sort/hvit om dokumentet kun inneholder tekst/der farge ikke er nødvendig. Dette reduserer størrelsen på filen som skannes. Som hovedregel er lavest akseptabel oppløsning i sort/hvit 200 dpi.

• Anbefalt oppløsning i sort/hvit er 300 dpi. Lavest akseptabel oppløsning i farge er 150 dpi.

• Anbefalt oppløsning i farge er 200 dpi. 300 dpi kan benyttes om dokumentet inneholder bilder som krever høy kvalitet.

 

Brukerveiledning finner du her. Her finner du informasjon om hvordan du blant annet hvordan du registerer sak, åpner dokumenter, finner sakene dine og mye mer.